آرشیو شماره ۲۷

اقتباس و وفاداری در عصر ادغام

درباره بازی تاج‌وتخت و مسئله اقتباس

روز یکشنبه، مورخ دوازدهم آوریل [2015]، فصل پنجم سریال بازی تاج‌وتخت (-۲۰۱۱) همزمان در بیش از 170 کشور دنیا نمایش داده می‌شود. این فصل، یک تولید فراملّی به معنای واقعی کلمه است که در شمال ایرلند، کرواسی، و اسپانیا فیلمبرداری شده. بازی تاج‌وتخت، پُربیننده‌ترین سریال تاریخ شبکه اِچ‌بی‌اُ، رکورد کپی غیرقانونی را نیز شکسته است. این سریال، اقتباسی است از رمان حماسی‌ـ‌فانتزی و چندجلدی به قلم جرج آر. آر. مارتین. برنامه‌گردانانش (showrunners)، دیوید بنیوف و دن وایس، تاکنون توانسته‌اند رضایت هواداران کتاب‌های این مؤلف و مخاطبان ناآشنا با آثار مارتین را جلب کنند. اما در این فصل شاهد تغییر اساسی در روند اقتباس هستیم، تغییری که می‌تواند مفاهیمِ سنتی نقد وفاداری (fidelity criticism) را زیر سؤال ببرد. با اینکه مارتین در سال 1991 جلد اول این مجموعه را به رشته تحریر درآورده، هنوز جلد آخر آن را ننوشته است و به نظر می‌رسد این فصل همان نقطه گذاری است که سریال از کتاب پیشی می‌گیرد. از اینرو، قصد دارم در این مقاله کوتاه به بررسی نقد وفاداری در سریالی بپردازم که به اثر منتشر شده بسنده نکرده و از چیزی اقتباس کرده که نویسنده اصلی قصد نوشتنش را داشته است. [...]

برای مشاهده متن کامل مقاله نیاز به دسترسی ویژه دارید
چنانچه قبلا در سایت عضو شده‌اید، وارد شوید، در غیر این‌صورت ثبت‌نام کنید
error: