آرشیو شماره ۲۷

فرانکوفونیا (2015)

کارگردان: الکساندر سوکوروف
نویسنده: آیین فروتن

جایی رو به پایان فیلم، به‌ناگاه تجربه‌ای یکسره متفاوت را از سر می‌گذرانیم؛ نقطه اوج فرانکوفونیای سوکوروف، همانا برآشوبنده‌ترین تصاویر آنند. زمهریری تیره‌وتار از تاریخ که از انجمادی آرشیوی رهاشده و بازتاب شعله‌های آتش جنگ دومند. و درست در میانه آوار و خاکستر سن‌پترزبورگ، موزه آرمیتاژ قرار دارد، همان تک لوکیشن کشتی نوح روسی (۲۰۰۲) عریان، شکننده و زمخت عاری از هر رنگ و شکوه، در غیاب همه آثار هنری‌اش. اگر سوکوروف با کشتی نوح روسی در فضایی واحد، دوره‌هایی گوناگون از تاریخ را زیر یک سقف مشترک و بی‌گسست از یکدیگر به تصویر می‌کشید، این دقیقاً همان نقطه شکاف و گسست فضا در برهه یکسانی از تاریخ است. [...]

برای مشاهده متن کامل مقاله نیاز به دسترسی ویژه دارید
چنانچه قبلا در سایت عضو شده‌اید، وارد شوید، در غیر این‌صورت ثبت‌نام کنید
error: