آرشیو شماره ۲۷

غرابت‌ِ ممکن، قرابتِ ناممکن

مروری بر کارنامه باب رافلسون
نویسنده: آیین فروتن

بابی (جک نیکلسون) به همراه دوستش، در ترافیک بزرگراه گیر افتاده‌اند؛ دیری نمی‌گذرد که بابی در میان هجمه سروصدای بوق ماشین‌ها به عقب یک کامیون کوچک حمل ‌بار سوار شده، پشت پیانویی نشسته و شروع به نواختن می‌کند؛ و در همین حال است که کامیون کوچک راه خود را از میان اتومبیل‌های بی‌حرکت جدا کرده و با ورود به اتوبان دیگر، مسیر حرکت خود را از دیگران منفک گردانده، راهی متفاوت و فرعی را به تنهایی پیش می‌گیرد. این نمای تماشایی از فیلم پنج قطعه آسان ساخته باب رافلسون را احتمالاً بتوان به‌مثابه توصیفی کنایی به منظور تعیین جایگاه و اهمیت وی و نقش کمپانی بی‌بی‌اِس، که رافلسون یکی از پایه‌گذاران آن بود، به‌ شمار آورد. کمپانی‌ای که ابتدا با نام «ریبرت پروداکشنز» و تولید مجموعه تلویزیونی مانکیز آغاز به کار کرد، با ساخت فیلم موفق ایزی رایدر (۱۹۶۹) به شهرت رسید و با ملحق ‌شدن استیون بلانر به گروه تهیه‌کنندگان گسترش و نامش به بی‌بی‌اِس تغییر یافت. با این‌ حال، نخستین فیلم بلند رافلسون، هد (۱۹۶۸) اغلب نقش حلقه مفقوده و حائز اهمیت این جریان را ایفا می‌کند. [...]

برای مشاهده متن کامل مقاله نیاز به دسترسی ویژه دارید
چنانچه قبلا در سایت عضو شده‌اید، وارد شوید، در غیر این‌صورت ثبت‌نام کنید
error: