در شمارهٔ نهم فیلمخانه، تقریباً به تفصیل در مورد نقش و جایگاه موسیقی در فیلمهای وس اندرسون، و از رابطهٔ نزدیک و تنگاتنگ او با ناظر موسیقی آثارش، رندال پوستر صحبت کردیم. اما اندرسون در چند آثر اخیرش نهتنها از رندال پوستر، که از یک آهنگساز پرکار موسیقی فیلم هم برای ساخت موسیقی متن فیلمهایش بهره میبرد. الکساندر دسپلا، آهنگساز فرانسوی که از سال 1998 به دارودستهٔ آهنگسازان فیلم پیوست، اما به ناگاه دل کارگردانان و استودیوهای فیلمسازی را ربود! از شناختی که از فیلمهای اندرسون و حالوهوای آن داریم این نکته برمیآمد که اگر آهنگسازی پیشنهاد همکاری از اندرسون را داشت احتمالاً آن آهنگساز باید دنی الفمن، یار دیرینهٔ تیم برتون باشد. اما خب! انگشت انتخاب اندرسون به سمت الکساندر دسپلا نشانه رفت. شاید دلیل انتخاب الکساندر دسپلا از سوی اندرسون این باشد که او به دنبال صدایی بوده، ویژهتر از حالوهوای آهنگسازان و ارکستراسیونهای اروپایی. به هر حال نتیجهٔ این انتخاب، حضور دسپلا در فیلمهایی چون آقای فاکس شگفتانگیز، قلمرو طلوع ماه و همین آخرین فیلم اندرسون گراند هتلِ بوداپست و همکاری او در کنار رندال پوستر بود. [...]