آرشیو شماره ۲۷

داستان دوم

یا چرا در کارهای کوستا، فرایند ساخت فیلم اغلب همانقدر جذاب است که داستان اول یا پیرنگ؟
نویسنده: کوئنتین

آخرین فیلم پدرو کوستا، چیزی را تغییر نده، مستندی است درباره‌ی ماجراجویی‌های موسیقاییِ ژان بالیبار، که در آن این هنرپیشه‌ی فرانسوی مجموعه‌ای از ترانه‌ها را دائما می‌خواند و تکرار می‌کند. زمانیکه ترانه‌ای که نام خود را به فیلم نیز داده، در حال اتمام است، صدایی را در حاشیه‌ی صوتی می‌شنویم که بی‌بروبرگرد از آنِ ژان‌ـ‌لوک گدار است: «چیزی را تغییر نده تا همه‌چیز به شکل سابق باقی بماند.» به‌مانند دیگر جملات عجیب گدار، توضیح و تفسیر این‌یکی هم کار دشواری است؛ البته سر‌در‌آوردن از اینکه چرا کوستا از کلمات گدار در این بخش استفاده کرده هم چندان آسان نیست. شاید چندان مهم به نظر نرسد، اما لازم است تأکید شود که ما اینجا با فیلمسازی سر‌و‌کار داریم که پیوسته درباره‌ی کارهایش توضیح می‌دهد، گویی فیلم‌هایش بدون شرح و توضیح اضافه چیزی کم دارند. [...]

برای مشاهده متن کامل مقاله نیاز به دسترسی ویژه دارید
چنانچه قبلا در سایت عضو شده‌اید، وارد شوید، در غیر این‌صورت ثبت‌نام کنید
error: