سينمای اجتماعی» و «سينمای ملّی» از گنگترین و مناقشهبرانگیزترین مفاهیمی هستند كه ــ بویژه در سالهای اخیر ــ بسیار در گفتار جامعهی سینمایی ایران مورد استفاده قرار گرفتهاند و هر كس هم منظور خود را از آنها مراد میكند. یكی از اهداف اصلی ما در بخش «سینمای ایران» فیلمخانه شفافیتبخشی هرچه بیشتر به این مفاهیم، بررسی آنها در نسبت با سنّتهاي جاري در مطالعات سینمایی، و همچنین انعكاس نظر كسانی است كه به شكل جدّی در این باره گفته و نوشتهاند. در گام نخست، با سعید عقیقی به گفتگو نشستهایم؛ او از جملهی كسانی است كه نگاه مشخصی به این دو مفهوم دارد و در نوشتههای مختلفی در سالهای اخیر، از منظر خود، به ابعاد گوناگون آنها پرداخته است. [...]
برای مشاهده متن کامل مقاله نیاز به دسترسی ویژه دارید
چنانچه قبلا در سایت عضو شدهاید، وارد شوید، در غیر اینصورت ثبتنام کنید