آرشیو شماره ۲۷

گزارشی از روند اصلاح و مرمت فیلم‌ها در فیلمخانۀ ملی ایران

نویسنده: پرهام وفایی

در منابع مربوط به تاریخ سینما نقل شده است که 90 درصد فیلم‌های صامت تاریخ سینمای آمریکا، که تا پایان دهۀ 1920 تولید شده‌اند، 50 درصد فیلم‌های ناطق آمریکایی، که تا پایان دهۀ 1940 ساخته شده‌اند، و حدود 50 درصد از مجموعه فیلم‌های نیتراتی آرشیو سینماتک فرانسه به دلیل بی‌مبالاتی یا بی‌توجهی در حفظ و نگهداری دیگر در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران نیستند، یا گم شده‌اند یا مشمول تاراج ایام و نابود شده‌اند و متأسفانه هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد. متخصصان حرفۀ نگهداری فیلم معتقدند که به دلیل ماهیت شیمیایی فیلم در بهترین شرایط نگهداری نیز نمی‌توان از آسیب‌دیدگی و آغاز روند تجزیۀ آن به طور قطعی جلوگیری کرد. خوشبختانه ورود به عصر فناوری دیجیتال و انتقال دانش فنی آن به متخصصان نگهداری فیلم این امکان را فراهم ساخته است که با ترمیم و بازسازی دیجیتال فیلم‌ها از نابودی آنها جلوگیری شود. [...]

برای مشاهده متن کامل مقاله نیاز به دسترسی ویژه دارید
چنانچه قبلا در سایت عضو شده‌اید، وارد شوید، در غیر این‌صورت ثبت‌نام کنید
error: