مقدمه: اگر برای گذار از «هالیوود قدیم» به «هالیوود جدید» دلایلی چندگانه بتوان برشمرد، قطعاً یکی از مهمترینها به ظهور چرخه فیلمهای پادفرهنگی اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ برمیگردد؛ فیلمهایی که به قول رابین وود، فاکتور اصلیشان «فقدان آن اعتمادبهنفس ایدئولوژیکی بود که همواره در فرهنگ و ارزشهای آمریکایی و بالاخص در هالیوود قدیم حضوری زنده و فعال داشته است». اعتمادبهنفس سابق فرو ریخته بود، و متعاقب آن، نظام متعارف و تثبیتشده تولید و توزیع و مصرف فیلمها هم. دوره دوره تبلور خشنترین و پرتنشترین خیزشهای اجتماعی و سیاسی در سرتاسر تاریخ ایالات متحده آمریکا بود. از ترور مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۸ تا رسوایی واترگیت در سال ۱۹۷۴ تنها ۶ سال فاصله است، لیکن این سالهای کوتاه آبستن حوادث بسیاری در آمریکا بود: تظاهرات گسترده علیه جنگ ویتنام، قدرتگیری جنبشهای حقوق مدنی، ظهور فمینیسم، به پا خاستن سیاهان، و اوجگیری موسیقی پاپ و جنون جوانان. [...]