موزهی فیلم مونیخ [در سال 2012] به مناسبت هفتادوپنجمین زادروز بنیانگذار سینمای نوین آلمان، چهارده فیلم بلند و شانزده فیلم کوتاه از مجموعه آثار الکساندر کلوگه میان سالهای 1960 تا 1986 را اکران کرد. کلوگه افزون بر اینکه از کارگردانان نامدار «سینمای مولّف» (Autorenfilm) به شمار میرود، نویسنده و نظریهپرداز بزرگی است که در کارنامهاش چندین نظریهی اجتماعی، دهها فیلم و صدها داستان کوتاه و برنامههای تلویزیونی را به ثبت رسانده است. او در اوایل دوران حرفهای خود، تحت تأثیر دوست و مرشدش، تئودور آدورنو و همچنین، به واسطهی تجربهی دستیاری فریتس لانگ در فیلم ببر اشناپور (1959) بر «لزوم سیاستی نو برای سینما» تأکید کرده بود. کلوگه در واکنش به بحران سینمای آلمان در دههی 1950، در جشنوارهی بینالمللی فیلم کوتاه اوبرهاوزن (28 فوریهی 1962) در رأس گروهی بیستوشش نفره از کارگردانان آلمان غربی، مانیفست معروف اوبرهاوزن را با شعار «سینمای باباها مرده است» مطرح ساخت و خواستار آغاز فصلی نو در سینمای آلمان شد. [...]