آرشیو شماره ۲۷

مقدمه: باهمانِ تنهایان

ژانر جنایی بعنوان یکی از قدیمی‌ترین ژانرهای تاریخ سینما، به تعبیر فیل هاردی با فیلم تفنگداران کوچه‌ی پیگ (د. و. گریفیث، 1912) زاده شد و بعدها در هیأتِ زیرژانرهایی همچون فیلم گانگستری، فیلم کاراگاهی، فیلم‌نوآر، و… به حیات خود ادامه داد. این پرونده امّا، بیش از آنکه قصد پرداختی آکادمیک‌، مطالعاتی‌، و تاریخی به ژانر جنایی را داشته باشد‌، در بیانی خودمانی‌تر، به دنبال ستایش و عرض ارادتی است نسبت به ژانری که به‌رغم عمر حالا دیگر صد ساله‌ی خود، همچنان جذاب است و مایه‌ی شیفتگی و خیال‌پردازی؛ کدام عاشق سینمایی است که بتواند به کاراکترهای بالینی خود در تاریخ سینما فکر کند و گانگستری کاریزماتیک، کاراگاهی تلخ، یا افسونگری بیرحم و در عین حال آسیب‌پذیر را به خاطر نیاورد؟ [...]

برای مشاهده متن کامل مقاله نیاز به دسترسی ویژه دارید
چنانچه قبلا در سایت عضو شده‌اید، وارد شوید، در غیر این‌صورت ثبت‌نام کنید
error: