تقریباً بیست سالی میشود که فیلمهای کارگردان پنجاهسالهی پرتغالی، پدرو کوستا، مخاطبین را در جشنوارهها شیفتهی خود کردهاست، اما به استثناء اکران جوانی باشکوه در یک سینما (ر. ک. سایتاندساوند، شمارهی مه و ژوئن 2008)، هیچکدام از فیلمهای وی تا به حال در بریتانیا توزیع نشدهاند. اکنون با مرور کامل آثار کوستا در گالری تِیت مدرن در اواخر سپتامبر و چندین دیویدی که قرار است توسط کمپانیهای سِکِندـران و یورکا/مسترزـآوـسینما منتشر شوند، سینهفیلهای بریتانیایی سرانجام میتوانند با استعداد خارقالعادهی او آشنا شوند، استعدادی که بدواً در کارهای متقدم وی با جلوههای بصری چشمگیرشان، همچون خون (1989) و خانهای از گدازه (1994)، بروز یافت. با این وجود، بهاصطلاح سهگانهی فانتِینهاس ــ استخوانها (1997)، در اتاق واندا (2000)، و جوانی باشکوه (2006) ــ بود که واقعاً موجب شد جهان به نظارهی سینمای وی بنشیند، بالاخص دو فیلم آخر به اتفاق آراء جزو فیلمهای مهم بیست سال اخیر در نظر گرفته میشوند. [...]