اختراع تصاویر متحرک در دههی پایانی قرن نوزدهم نقطهی عطفی در توسعهی فرهنگ و جامعهی شهری مدرن به شمار میآید. به طور حتم، فیلم، بهمثابه مهمترین فُرم فرهنگی قرن بیستم، تصویر و بازنمود تازهای را از محیطهای شهری عرضه کرده است. روایتها و تصاویر سینمایی از کلانشهر، درهمآمیزی هُنرهای بصری و آثار ادبی را سبب شدند و از همین راه به تولید و بازتولید بسیاری از مهمترین اسطورههای فرهنگی و ایدئولوژیکی این قرن پرداختند. در این میان، اگرچه کلانشهر نقشی غالب را در سینما ایفا میکرد، متضاد آن نیز (منظور روستا و شهر کوچک) به همان میزان، موضوع تأمل سینما بود. سینما رفتارهای اجتماعی و شهری جدیدی را بهخصوص در باب مصرفگرایی و استفاده از اوقات فراغت پیریزی کرد؛ رفتارهایی که سبب میشد زنان، جوانان و گروههای نژادی و قومی متنوع، دیگر بار، هویتشان را بازیابند. [...]
برای مشاهده متن کامل مقاله نیاز به دسترسی ویژه دارید
چنانچه قبلا در سایت عضو شدهاید، وارد شوید، در غیر اینصورت ثبتنام کنید