آرشیو شماره ۲۷

شنیدنِ وزشِ باد در میانِ درختان

سینه‌فیلی و آکادمی دو گونه‌ی متفاوتِ زیستن با سینما
نویسنده: وحید مرتضوی

جایی در کتاب تاریخچه‌ی کوتاه کایه دو سینما، نویسنده، امیلی بیکرتون، لحظاتی حیاتی از تاریخ کایه را توصیف می‌کند. مرگ بازن و دعوایی بر سر جانشینی او میان دو رفیق و همراه، اریک رومر و ژاک ریوت.2 بیکرتون اینرا بعنوان لحظات گسست روایت می‌کند. میان دو نوع نقادی، دو رویکرد و دو نوع نگاه. اولی به تداوم آن مواجهه‌ای اصرار دارد که بازن طرح ریخته بود، اما دومی رو به جهان بیرون می‌کند و اکتفا به مدل پیشین را از این پس ابتر می‌خواند؛ وقت آن است که درهای نقد فیلم رو به آنچه بیرون در جریان است گشوده شود؛ زمانه‌ی درگیرشدن با تئوری‌های ادبی است، که با کسانی چون بارت پیش کشیده شده؛ زمانه‌ی توجه به لکان و روانکاوی اوست؛ و زمانه‌ی آلتوسر و تحلیل ایدئولوژیک [...]

برای مشاهده متن کامل مقاله نیاز به دسترسی ویژه دارید
چنانچه قبلا در سایت عضو شده‌اید، وارد شوید، در غیر این‌صورت ثبت‌نام کنید
error: