فیلم کوتاه آپارتمان که بعداً تبدیل به نمایشنامهی تلویزیونی زیرزمین شد، آثار سینماییاش محدود به اقتباسهایی از رمانهای نویسندگان دیگر بوده است:
ـ پیشخدمت، بر اساس رمان کوتاهی نوشتهی رابین موآم، 1963.
ـ کدوخور، بر اساس رمانی نوشتهی پنهلوپی مورتیمر، 1963.
ـ یادداشتهای کوییلر، بر اساس یادداشتهای برلین نوشتهی اَدِمهال، 1966.
ـ تصادف، بر اساس رمانی نوشتهی نیکلِس موزلی، 1966.
ـ واسطه، بر اساس رمانی نوشتهی ال. پی. هارتلی، 1969.
واضح است که اقتباس از آثار نویسندگانِ دیگر برای سینما، بیشتر فعالیتی در حیطهی صناعت و مهارت است تا فرآیند کاملاً خلاقهی شکل دادن به درونمایهها و تصاویری که تماماً از تخیل خود هنرمند ناشی شدهاند. شاید دلیل اینکه هنوز فیلمیساخته نشده که کاملاً نوشتهی خود پینتر باشد، این است که احتمالاً شرایط فعلیای که صنعت سینما تحت آن کار میکند، روی خوشی به نمایشنامهنویسان نشان نمیدهد تا آثاری کاملاً اصیل به آنها سفارش بدهد. [...]