آرشیو شماره ۲۷

دزد دریایی فقط دکور نیست

درباره‌ی دزد دریایی ساخته‌ی وینسنت مینه‌لی
نویسنده: سرژ دنه

سؤال این است: آیا فیلمی از مینه‌لی در تلویزیون برنده است یا بازنده؟ سؤالِ کاملاً بجایی است (اگرچه بعد از مدتی شاید کمی شبیه به یک حساب‌وکتاب تنگ‌نظرانه به‌ نظر بیاید)، اما بیایید با یک سؤال دیگر شروع کنیم. چون بحث بر سر مینه‌لی‌ست که به شمّ دکورش شهره است، سؤال اینطور می‌شود: خانه‌ی شما چطور دکور شده؟ میز تلویزیون شما در مجاورتِ چجور خُردوریزی، چه کاغذ دیواری‌ای، چه نوع نورپردازی (هالوژن یا نور غیرمستقیم)، کدام مدل کتابخانه‌ی واقعی یا ساختگی، چجور میزِ جلو مبلی، چه‌ نوع چراغِ طراحی‌شده یا آباژورِ طرحِ قدیم، انجام وظیفه می‌کند؟ به‌عبارت دیگر: در چه‌نوع چیدمانی (1988) تصویر کوچکِ فیلم عظیمِ دزد دریایی (1948) منزل می‌کند؟ این فیلمی‌ست با نشانِ فردِ اعلای کمپانیِ اِم‌جی‌اِم که درخشش رنگ‌های سرخش چشم را می‌زند و در تصویرهای عظیمی که در تاریکی سالن تابانده می‌شود، بی‌نظیر به‌ نظر می‌آید. [...]

برای مشاهده متن کامل مقاله نیاز به دسترسی ویژه دارید
چنانچه قبلا در سایت عضو شده‌اید، وارد شوید، در غیر این‌صورت ثبت‌نام کنید
error: