آرشیو شماره ۲۷

خون تازه

درباره‌ی شب جوان است، ساخته‌ی لئوس كاراكس
نویسنده: سرژ دنه
مترجم: سوفیا مسافر

هر نسلی، دیر یا زود رمانتیسمِ خودش را ابداع می‌کند. لئوس کاراکس در شب جوان است بازیگرانی را یافته که به داستانش تجسم می‌بخشند. انتقال ایده از طریق سینما (Ciné-transfusion) موفق عمل کرده است. شب جوان است محتوم است تا بعنوانِ یک اثرِ رمانتیک در نظر گرفته شود. محتومْ چون رُمانتیسم باز می‌گردد. هر بار که داستان‌گویی به کلبی‌مسلکی، و بینشِ انتقادی به همه‌چیزدانی تنزل یابد، رُمانتیسم به سینما بازمی‌گردد. او با ویژگی‌های روحی (کم‌و‌بیش [ژان ژاک] بِنِکس) و با ویژگی‌های جسمی (کم‌و‌بیش کاراکس) بازمی‌گردد. اما اگر ویژگی‌های روحی سرگذشتی ندارند، ویژگی‌های جسمی دارند. برای اینکه رمانتیسم چیزی بیش از ژستی تزئینی باشد، لازم است دردِ زندگی جلوه‌ای عینی و واقعی بیابد. برای بازگشتن به نقطه‌ی آغازینِ فیلمنامه‌ی رمانتیکِ تیپیکال (از نوعِ پسر دختر را ملاقات می‌کند - نامِ نخستین فیلم کاراکس) وجود بدن‌هایی لازم است که همچنان به جایگاه و چیستیِ رنجشان بی‌توجهیم. آیا بازیگر مؤلف را رنج می‌دهد و مؤلف بازیگر را؟ طبیعی‌ست، آنها همسن‌وسالند. [...]

برای مشاهده متن کامل مقاله نیاز به دسترسی ویژه دارید
چنانچه قبلا در سایت عضو شده‌اید، وارد شوید، در غیر این‌صورت ثبت‌نام کنید
error: